[Poradnik] Tworzenie awatarów w programie GIMP

Ongaku Jiyuu
Dojrzewający
Przedsiębiorca

Ongaku Jiyuu


Female Liczba postów : 795
Skąd : Jak to skąd? Od mentora!

     
Każdy zapewne zna ten słynny program graficzny, który początkowo został napisany specjalnie na Linuksy (dlatego działa tam szybciej, polecam spróbować). Długie ładowanie to jednak nic do tego, jakie możliwości ten program oferuje. Jest on udostępniany na zasadach GNU General Public License, czyli:


  • wolność uruchamiania programu w dowolnym celu (wolność 0)
  • wolność analizowania, jak program działa i dostosowywania go do swoich potrzeb (wolność 1)
  • wolność rozpowszechniania niezmodyfikowanej kopii programu (wolność 2)
  • wolność udoskonalania programu i publicznego rozpowszechniania własnych ulepszeń, dzięki czemu może z nich skorzystać cała społeczność (wolność 3).

Źródło: Wikipedia

Jednak pomijając ten fakt, można:


  • używać go do komercyjnego użytku
  • edytować kod programu (ale go nie rozpowszechniać)
  • udostępniać wszystkim niezmienioną wersję
  • możliwość publikowania własnych rozszerzeń bez żadnych opłat (tzw. wtyczki).


I to właśnie z tego powodu jest jedną z najlepszych alternatyw dla popularnego i drogiego Photoshopa - zamiast piracić, oddajemy się woli GNU GPL, mogąc robić w nim to, co chcemy - rysować, edytować, tworzyć... Możliwości jest bardzo wiele. Wspomniany produkt Adobe potrzebuje oryginalnej licencji wraz z kluczem oraz subskrypcją, żeby móc zdobywać pieniądze za własne grafiki.

Stąd można pobrać różne czcionki.

Dobra, przedstawiliśmy program, dlatego bierzemy się do roboty! Tutaj opiszę obróbkę awatarów, czyli:


  1. Kadrowanie do odpowiedniego znaczenia.
  2. W miarę możliwości - skalowanie.
  3. Dodanie dużego napisu, czyli nicku oraz małego, czyli cytatu.
  4. Podświetlanie.
  5. Zabawa z kolorami (edycja koloru oczu itd.).
  6. Zapisanie zedytowanej grafiki do późniejszej edycji.


Oczywiście należy mieć odpowiedni obraz, by móc na nim pracować!


Instalacja na Ubuntu i pochodnych:
Kod:
sudo apt-get gimp

Instalacja na Fedorze:
Kod:
sudo yum install gimp

Instalacja na Arch Linux/Manjaro:
Kod:
sudo pacman -S gimp

0. Otwarcie grafiki.

Zapewne każdy wie, jak zainstalować wspomniany program. Ja od siebie polecę serwis dobreprogramy, ale proszę uważać! Niezalogowani użytkownicy dostaną Asystenta Pobierania, który ma na zadanie zasyfić nam na maksa komputer, dlategoż ostrzegałam przed nim! Asysta będzie chciała Wam wcisnąć jakieś optymizatory, więc należy zachować czujność, a nie bezmyślnie klikać "Dalej", "Akceptuj", "Zgadzam się"...

Tak oto wygląda cały GIMP. Warto połączyć sobie okna za pomocą wejścia w zakładkę "Okna" → "Tryb jednego okna". Uważam, że to pomoże wszystkim, którzy nawigują pomiędzy przeglądarką a programem graficznym - przy okazji nie zamkniemy jednego z nich przypadkiem.
My jednak skupimy się na stworzeniu naszego awatara - w tym celu należy otworzyć plik o dosyć wysokiej rozdzielczości (najlepiej gdzieś 1000x600), chociaż małe awatary tutaj są akceptowane, jednak problemem może być wtedy to, że głowa wilka będzie za duża, a zdjęcie za małe, by przeskalować. W tym celu wchodzimy w "Plik", a następnie "Otwórz...". Wskazujemy tutaj obraz do obróbki. U mnie będzie on taki:


1. Kadrowanie do odpowiedniego znaczenia.

Właśnie to wpływa na to, jak nasz awatar będzie wyglądał. Aby wybrać część obrazka do wycięcia, należy wybrać opcję "Zaznaczenie prostokątne", a następnie zaznaczyć obszar. Warto dodać, że nie musimy zbytnio martwić się rozmiarami, gdyż zawsze możemy go przeskalować (o tym w następnym kroku). Po wybraniu, musimy kliknąć w zakładkę "Obraz" → "Kadruj według zaznaczenia".

2. W miarę możliwości - skalowanie.

Obraz za duży, by pomieścił się w małym polu na awatar? Nie ma problemu, gdyż możemy go odpowiednio zeskalować. Powoduje to, że mogliśmy wcześniej wybrać obszar o wyższej rozdzielczości. Mamy różne typy skalowanie, lecz my wybierzemy "Szcześcienne", które zachowuje dobrą jakość. W tym celu należy wejść w opcję "Obraz", a następnie w podmenu "Skaluj obraz...".

Tutaj program automatycznie ustawi odpowiednie rozmiary do zmienionej opcji "Szerokość". To jest właśnie ta najważniejsza, czyli tutaj zrobimy tak, że obraz będzie miał zaokrąglone krawędzie. Maksymalna szerokość to 225 pikseli, dlatego wybieramy to i klikamy w przycisk "Przeskaluj".

3. Dodanie dużego napisu, czyli nicku oraz małego, czyli cytatu.

Jedna z najważniejszych czynności - musimy wybrać odpowiednią czcionkę oraz jej kolor, który będzie pasował do obrabianej już grafiki. Należy działać spokojnie, niezbyt pochopnie, by uzyskać najlepszy tego wynik. Aby dodać tekst, należy wybrać opcję "Tekst", oznaczoną literką "A" po lewej stronie programu. Zaznaczamy pusty obszar (najlepiej taki, żeby nie dotykał postaci). Wpisujemy w nim nick naszej postaci, dodatkowo zmieniamy kolor na odpowiedni (oraz czcionkę).

Teraz bierzemy pod lupę mały cytat (nasz własny lub z jakiejś piosenki). W tym celu kopiujemy tekst oraz tworzymy kolejną warstwę tekstową, wklejając go. Warto dodać, że wiele czcionek nie obsługuje znaków polskich, dlatego najlepiej jest się posługiwać podstawowymi czcionkami zainstalowanymi w systemie. Jeszcze jest tutaj jedna ważna rzecz - cytat musi być mniejszy niż pierwszy napis, najlepiej pod nim. Dodatkowo należy dodać autora.


4. Podświetlenie.

Jedna z rzeczy dodatkowych, nieobowiązkowych do podstawowego awatara - podświetlanie. O co w tym chodzi? Pod napisem znajdzie się promień, który otacza go oraz powoduje ładną poświatę. Przydaje się wtedy, gdy napis zlewa się z tłem, a np. pasuje do koloru oczów. By stworzyć taki efekt, należy w tym celu zduplikować warstwę tekstową (panel z prawej strony, PPM na warstwę tekstową → "Duplikuj warstwę". Zmieniamy kolor tekstu na odpowiedni (pasujący pod napis), tworzymy kolejną warstwę (przezroczystą, połączamy w dół), a następnie wchodzimy w zakładkę "Filtry" → "Rozmycie" → "Rozmycie Gaussa...", ustawiamy pasującą nam wartość rozmycia, klikamy po tym zabiegu "Ok". Jeżeli nie mamy tego pod napisem, należy przesunąć w dół warstwę (pod napis), przeciągając ją. W razie potrzeby możemy ją zduplikować.


5. Zabawa z kolorami (edycja koloru oczu itd.).

Jedna z opcji, która przydaje się wtedy, gdy postać na awatarze nie posiada odpowiedniej cechy, np. koloru oczu bądź biżuterii. Jest to zabieg bardzo prosty, jednak wymagający precyzji wobec użytkownika programu, by nie było żadnych oznak, że zostało to zmienione. Duplikujemy tło obrazu, wchodzimy w "Kolor" → "Barwienie". Ustawiamy odpowiednią nam wartość, według naszego uznania. Pierwszy suwak służy do zmiany koloru, drugi - nasycenia, a trzeci jasności. Po ustawieniu, naciskamy przycisk "Ok".

Jeżeli zedytowana warstwa jest widoczna, należy dać ją na sam koniec. Bez tego zabieg się nie uda! Jeżeli dominuje na obrazku domyślna grafika, bierzemy narzędzie o nazwie "Gumka" oraz wybieramy oryginalną warstwę, by zmazać jej np. oczy.

Jeżeli występuje tylko biały kolor, należy dodać jedną, przezroczystą warstwę oraz połączyć ją z domyślną. Kiedy zaczniemy "mazać" gumką po obrazie, pojawi się przezroczystość i właśnie obraz pod nim zastąpi braki.


6. Zapisanie zedytowanej grafiki do późniejszej edycji.

Wiadomo przecież, że pliki zapisane do .png, .jpg, .gif, trudno jest zedytować, gdyż warstwy zostały połączone w jedną, ogromną całość, jest to raczej niemożliwa operacja. Dlatego musimy zapisać go do innego formatu, stworzonego specjalnie dla programu GIMP. Jest to format .xcf. Warto dodać, że jest różnica pomiędzy eksportem a zapisaniem. Aby obraz został zapisany do wspomnianego formatu, należy wybrać zakładkę "Pliki" → "Zapisz jako...". Aby wyeksportować do .png lub innego formatu: "Wyeksportuj jako...".

Efekt końcowy:

Zrobiono za prośbą użytkownika Darkie.